Restauratie

Naast het bewerken van nieuwe producten is het restaureren van oude onderdelen één van de specialiteiten van Galvamé.

Het gaat hierbij vooral om het opnieuw verchromen, vernikkelen of verzinken van onderdelen van oldtimer-auto's, motorfietsen, bromfietsen, juke-boxen en jachten. Ook slijpen en polijsten van rvs komt veel voor. Onze mensen beschikken over een uitstekend vakmanschap, hetgeen een absolute vereiste is voor het restaureren van uw onderdelen. Zoals u zelf waarschijnlijk ook weet is in ons vak het opnieuw bewerken van een product een totaal andere discipline dan het bewerken van nieuwe producten!

Voor elke restaurateur is zijn of haar restauratieproject uniek. Het is vaak meer een passie of gekte dan gewoon een hobby te noemen. Er wordt heel veel tijd in gestoken en alleen het beste is goed genoeg. Juist dit zijn wij ons terdege bewust. We weten dat uw eisen altijd hoog liggen en zullen altijd trachten het maximale resultaat voor u te bewerkstelligen. Uw onderdelen moeten weer mooi zijn en ze moeten er weer jaren tegen kunnen. Als uw product niet kan worden wat wij denken dat u ervan verwacht, dan zullen wij u hiervoor altijd trachten vooraf te informeren.

Verder zijn uw onderdelen natuurlijk vaak zeldzaam en soms zelfs niet meer nieuw te koop. Dit vereist een strenge discipline met betrekking tot het bij elkaar houden van uw onderdelen. Van elke partij wordt bij ons een lijst gemaakt met het aantal onderdelen en de omschrijving ervan, en bovendien wordt van elke partij een digitale foto gemaakt. Aan de hand van de lijst met de foto's wordt de partij na elke fase van het proces gecontroleerd. De controlerende medewerker parafeert de lijst voor akkoord.

Verchromen

Met name bij het opnieuw verchromen is een grote zorgvuldigheid vereist. De oude lagen (lak, nikkel, chroom) en roest worden altijd eerst verwijderd. Hierbij wordt soms ook het onderliggende materiaal iets aangeëtst. Daarna wordt het product geslepen en geborsteld of gepolijst. Alle oneffenheden en materiaalstructuur moeten uit het materiaal worden geslepen en de eindfinish moet zo glad mogelijk zijn. Immers worden alle oneffeneheden in het materiaal door de nieuwe chroomlaag nog eens extra benadrukt.

Na het slijpen kan de nieuwe chroomlaag worden aangebracht. Het te vechromen product wordt altijd eerst duplex vernikkeld. Dit is een dubbele nikkellaag van minimaal 30 µm. dik die garant staat voor een goede corrosiebestendigheid. De chroomlaag is slechts een dun toplaagje (ca. 0,3 µm.) Op verzoek kunnen uw onderdelen eerst worden voorverkoperd. Hierdoor wordt een nog betere corrosiebestendigheid bereikt. Het product moet dan na verkoperen weer gepolijst worden. Dit maakt de bewerking extra bewerkelijk en dus duur.

De nikkellaag kan hoogglanzend, maar ook halfglanzend of mat worden aangebracht, waardoor het resultaat (ook na verchromen!) halfglanzend of mat is.

Verzinken

Bij elektrolytisch verzinken speelt het visuele resultaat meestal een ondergeschikte rol. Het gaat in eerste instantie om het verwijderen van de roest en het opnieuw beschermen van de onderdelen. Bij opnieuw verzinken behoeven de producten dan ook niet te worden geslepen en gepolijst.

De onderdelen moeten vanzelfsprekend weer geheel gedemonteerd worden aangeleverd. Laklagen en dikke roest kunnen het beste dmv stralen eerst worden verwijderd. Dit is vaak veel goedkoper dan het chemisch ontlakken, en het ruw worden van het materiaal is in dit geval geen probleem omdat het visuele aspect niet zo belangrijk is.

Andere behandelingen

Naast verzinken en verchromen kunnen alle andere lagen natuurlijk ook opnieuw worden aangebracht. Gedacht kan worden aan het opnieuw verzilveren van bestek en ander tafelgerei, het slijpen en polijsten van roestvrijstalen scheepsbeslag en het opnieuw vergulden van sierraden. Voor meer informatie kunt u vanzelfsprekend kontakt met ons opnemen.

Prijzen

Prijzen voor restauratiewerk kunnen wij eigenlijk pas opgeven als we de onderdelen hebben gezien. De prijs hangt van veel factoren af, welke wij door de telefoon of zelfs vanaf tekening of maatschets niet kunnen beoordelen: In welke staat verkeert het onderdeel?, hoe groot is het?, hoe is het gevormd?, wat is het oppervlak?, is het product over het geheel goed bereikbaar voor het slijpgereedschap?, kan het product machinaal worden bewerkt of moet het handmatig?, kan het product goed vol- en leeglopen met vloeistof?, zijn er mogelijkheden voor de ophanging van het product? Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de prijs.

Als u erg ver moet reizen om de onderdelen te laten zien, kunt u ons eventueel een foto van de onderdelen emaillen met de afmetingen erbij. Op basis daarvan kunnen wij meestal wel een richtprijs afgeven. Wij doen dit echter zo min mogelijk, ook om teleurstellingen te voorkomen. Als u op basis van de richtprijs de onderdelen bij ons komt brengen en de prijs valt alsnog erg tegen, dan wordt u hier ook niet vrolijk van!

Een eenmaal afgesproken prijs na beoordeling van de onderdelen is altijd vast. Ook als het werk tegenvalt komen wij niet op de afgesproken prijs terug.

 

 

Inloggen

Voer voor beschermde bestanden uw gebruikersnaam en wachtwoord in...